Używane części samochodowe – czy się opłaca, czy warto?
Każdy właściciel pojazdu prędzej czy później stanie przed koniecznością naprawy awarii, a te bywają bardzo kosztowne. Przy wyborze fabrycznie nowych części koszty te rosną jeszcze bardziej, sięgając często nawet kilku tysięcy złotych. Rozwiązaniem może być wybór używanych części samochodowych, odzyskanych na auto szrocie.
Części jak nowe
Celem Stacji Demontażu Pojazdów jest odzyskanie części do ponownej odsprzedaży. Te, które się do tego nie nadają, zostają przeznaczone na recykling i surowce wtórne. Weźmy jednak pod uwagę, że na szrot często trafiają samochody z grupy młodych roczników. Jeżeli po wypadku rzeczoznawca orzeknie szkodzę całkowitą, bo na przykład pojazd ma definitywnie uszkodzoną konstrukcję (ramę), taki samochód musi trafić na złom. Można jednak odzyskać z niego całkiem sporo sprawnych i pełnowartościowych części eksploatacyjnych, które przywrócą sprawność i wydłużą żywotność niejednego pojazdu tego samego modelu i marki. Cena takiego elementu wciąż będzie niższa nawet od nowego zamiennika, niewiadomej produkcji i jakości.
Oczywiście są takie elementy, które kupować należy wyłącznie fabrycznie nowe. Należą do nich choćby klocki i tarcze hamulcowe, które intensywnie się zużywają. Na szczęście ich wymiana nie jest jeszcze aż tak kosztowna, jak choćby prace blacharskie po stłuczce, nowe elementy dolotu (np. kolektory), skrzynie biegów, osprzęt elektryczny (np. alternatory) czy układy napędowe. Tego typu elementy w wersji fabrycznie nowej są nieproporcjonalnie droższe od używanych. Dotyczy to również galanterii (m.in. lusterek) czy elementów wnętrza, które także mogą się zepsuć (np. fotele, elementy deski rozdzielczej itp.).
Na szrocie zdecydowanie warto kupować elementy nadwozia – błotniki, zderzaki, lusterka, listwy ozdobne, reflektory, podświetlenie tablic rejestracyjnych itp.
Warto pamiętać, że są elementy, co do których przepisy prawa zabraniają ponownego wykorzystania po demontażu. Zaliczamy do nich m.in.: poduszki powietrzne, klocki, szczęki i przewody hamulcowe, pasy bezpieczeństwa, katalizatory, elementy instalacji LPG, przeguby układu napędowego i kierowniczego.